четвъртък, 7 януари 2016 г.

Жива икона

...наскоро в нета се появи, че Умберто Еко знаел какво чакат хората:

"Хората цяла седмица чакат да стане петък, цяла година да стане лято и цял живот - да са щастливи."

....годината е високосна, на четири години ни се пада по един ден повече, което за сто години си е  цял един месец чакане.
...не знам Умберто дали е пътувал с автобус, но аз пътувам и знам, че по спирките има доста хора, които чакат да се качат на автобуса, в който съм аз, и да пътуват щастливо, независимо кой ден от седмицата е; все гледам как си се качват и им се иска да пътуват, дори понякога си плащат, перфорирайки си билет, попътуват малко с мен и слизат, а тези, които не са си платили, слизат още по-щастливи от пътуването; до последната спирка, където слизам, оставаме често само водачът на автобуса и аз.
... какво трябва да стане през годината, за да се почувствам щастлив - повече от това да пътувам почти всеки ден с автобус или  да се озъртам колебливо.
..понякога измисляме, че това ще са екскурзии, чакаме и в уречения ден тръгваме да пътуваме и колкото  по-далечна е дестинацията, толкова очакванията за щастие са по-големи...най-голямото щастие е очакването, че ще се подредиш на една дълга опашка с щастливи като теб хора, за да видиш изумително творение на живелите преди нас. Щастието ти се увеличава, ако преди това си попрочел или чул, че то е изключително ценно. Затова ти се иска да застанеш възможно най-близо до него, на една ръка разстояние поне, жалко е ако е картина, че не можеш да влезеш в нея, както ти се иска да влезеш във филма за  световноизвестен фонтан, дори ако е пресъхнал.



фонтан ди Треви в Рим

...важното е да си щастлив,  "да успееш да видиш", а това че ще те поблъскат /като в градския транспорт, казват, че било/ няма да успее да развали величието на мига.


Париж - Лувъра

....разказвано е как портретът на Лиза дел Джокондо окончателно се превръща в икона:

" Всяка година 6 милиона души посещават Лувъра в Париж, заради нея. На пръв поглед тя е един обикновен портрет, изобразяващ млада жена, седнала на балкон на фона на неизвестни реки и скалисти планини. Лявата й ръка е облегната на стола успоредно на долната рамка на картината, докато нежните пръсти на дясната й ръка спокойно почиват върху лявата й длан. Платът на семплата й, но очевидно скъпа рокля пада на елегатни букли, докато на лявото й рамо небрежно е метнат тънък шал. Пухкави бузи, високо чело, дълъг нос, остра брадичка. Кафява коса покрита с прозрачен воал, над топлите й кафеви очи няма вежди. Роклята, косата и цветът на сенките, падащи върху кожата й са в абсолютна хармония с пейзажа зад гърба й.
За разлика от повечето портрети от Ренесанса, няма никакви следи за самоличността на модела. Нито едно бижу не отвлича вниманието, жена която спокойно гледа към нас, изпълнена с любов, майчина обич, Мадоната, която сякаш носи в себе си неразкрити тайни. Контрастът на студената, сякаш мъртва природа засилва благородното сияние на жената, прави я още по-мила и по-реална. В ъгъла на устните й сякаш се крие усмивка. Да, тази усмивка…"

...ако тази картина е като икона, не знам кое прави хората щастливи, че са я видели, какво точно изразява тя - това което е горе на небето или долу на земята, неизразим кумир, на когото се "кланят"/прикляквайки дълги часове по безкрайни опашки/  и си доставят неизразимото удоволствие-сугестия  да го видят, дори за един миг... прекалено "усмихнато" е това очакване за щастие, сътворено от доста човешки ръце.

... знам, че втората Божа заповед гласи така:

"Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята; не им се кланяй и не им служи" (Изх. 20:4-6).

...мислил съм си за тези картини- икони в изложбените зали, в църковните храмове, колко много мъка събират от хората, дошли при тях, колко силен е този копнеж за щастие - необходимо, за да осмисли пътуването им през вечно чаканите петъци, лета и години.

...наскоро срещнах разговор за иконите в Словото на Учителя, беседа "Ново разбиране", Утринно слово 1932 г.:

"После младият човек ме запита: „Какво е твоето мнение за иконите?“. Изглежда, че нещо го мъчи. Казах му: „Има нещо добро и в иконите, но те имат смисъл, ако могат да те повдигнат. Не могат ли да те повдигнат, те не са на мястото си. Според мене сега е време да мислим за живите икони – за бедните и страдащите – тях да спасяваме“. Аз съм намислил да направя една църква с живи икони: всеки ден ще сменям иконите. Защо ще целувам едно дърво с образа на някой светия? Ако целуваш, по-добре целуни една жива икона, един жив човек. Има икони, които могат да се целуват; има икони, които не могат да се целуват. Целуни страдащия, за да го повдигнеш; целуни болния, за да го излекуваш."


...разказвах миналата година за  свое пътуване към една картина, която ме повдигна:

"Времето бързо минава, търкулната топка, която все не успяваме да настигнем, толкова дълго се лутаме за да я намерим, че накрая забравяме какво точно търсим, като дълго пътуване от което ни остава само потракването на влака и зашеметени сетивата ни, а и усещането остава, че неусетно сме пораснали.
   Ние кога разбираме, че сме пораснали, ...когато престанем да се радваме на снега или - на локвите и дъжда, мисля си, че когато престанах да се радвам от пътуването с влак, детство ми остана на малка гара, на която все ни се иска и ние да бяхме поостанали повечко.
Затова обичам да ходя на изложби, защото картините са прозорците на един влак през който светът препуска пред очите, и колкото художникът е позачистил стъклото и дръпнал перденцето ми става по-детско.
...а има картини на които сякаш той е успял на отвори хоризонта и да ме подкани да подам глава навън. Помните ли като деца как подавахме главите си навън през прозорците на влака, как очите ни се пълниха с песъчинки и перушинки и ние крещяхме от превъзбуда. Бе толкова кратко, сега така пак крещим, но вече на децата си да "слязат от прозореца".
Та тези картини в една изложба, които те пренасят в невидим свят, са много голяма рядкост, постижими са за гениалните художници, тези които успяват да разказват, а ние успяваме да виждаме този свят чрез техните картини, независимо, че очите, пълни с предметността на света, сякаш са затворени. Какво виждаме нарисувано ли? ... невидимото, най-същественото за душите ни.
...картината за която искам да обърна внимание, и за която бих дръпнал и внезапната спирачка, е тази синя картина на художничката Тамара Стаева - Пенчева.
Знаем от Учителя, че синьото е Истината, затова казвам, че картината е гениална, защото Тамара е успяла да пресъздаде истината за Стойна, с помощта на смиреното чудодейно чисто излъчване от затворените всевиждащи очи, синята багра и едва уловимото замайване от случващото се, картина реплика - вярата на преподобната Стойна.
.. душата е щастлива, когато може да изрази своите преживявания,  трябва някой да застане пред теб и продължително да те погледне в очите, тогава, като в кладенец, някъде дълбоко се вижда светлинка, тя свети толкова слабо, че все едно е звездица от далечния космос. Тогава времето спира и без да се изкаже и една дума, душите си говорят, толкова е тихо, че се чува шепотът на звездите. Как точно трябва да се погледне към другия ли, затваряш очи и мислено заставаш пред Бога.
Към Бога - с вярата на всевиждащата Преподобна Стойна"



Преподобна Стойна

   Подобна на Бога е Стойна, а картината на Тамара Стаева - Пенчева е стаена и жива -       правдоподобна.

...в тази високосна година, която е с един ден по-дълга от миналата, ти имаш един ден повече, в който, ако решиш, може да видиш тази картина - шедьовър.
...ако е рекъл Бог, ще се направи през пролетта изложба и ти ще имаш възможност да я видиш на една ръка разстояние и то без безкрайните опашки на превъзбудени от чакане хора, дошли да видят световен шедьовър, а в тишина, за която ти разказвам.

... знам и защо е жива икона, може да разбереш и ти: заставаш пред нея, събираш длани, притваряш очи и с безмълвни устни шептиш, но тихо, толкова тихо, че да чуеш стъпките на своята душа тръгваща нагоре плахо към Бога с думите: "Господи, Боже наш, Благий ни Небесен Баща, Който си ни подарил живот и здраве да Ти се радваме, молим Ти се..."











Няма коментари:

Публикуване на коментар